Kunskapskrav |
Text |
Betyget E |
Betyget C |
Betyget A |
1. Webbplattformer |
Eleven beskriver [1] webben som plattform samt gör en [2] jämförelse med [3] annat alternativ. |
[1] översiktligt |
[1] utförligt |
[1] utförligt och nyanserat |
|
|
|
[2] enkel |
[2] välgrundad |
[2] välgrundad och nyanserad |
|
|
|
[3] något |
[3] några |
[3] flera |
2. Projektplan |
Eleven gör en [4] projektplan för en tänkt produkt. [5].
| [4] enkel |
[4] genomarbetad |
[4] genomarbetad |
|
|
|
[5] [inget] |
[5] [inget] |
[5] Vid behov reviderar eleven planen |
3. Arkitektur |
Utifrån projektplanen utvecklar eleven [6] med handledare produkten, där logiker som styr innehåll, design och beteende [7] är åtskilda. |
[6] i samråd |
[6] efter samråd |
[6] efter samråd |
|
|
|
[7] [inget] |
[7] i begränsad utsträckning |
[7] i omfattande utsträckning |
4. Standarder |
I arbetet utvecklar eleven kod som med [8] resultat följer standarder och som omfattar [9] tekniker för märkspråk och stilmallar.
Dessutom väljer och anger eleven lämplig teckenkodning.
| [8] tillfredsställande |
[8] tillfredsställande |
[8] gott |
|
|
|
[9] några |
[9] några |
[9] flera |
5. Media |
I arbetet bearbetar eleven med [10] resultat [11] text, bild och eventuell annan media, så att de blir anpassade för att fungera i produkten. |
[10] tillfredsställande |
[10] tillfredsställande |
[10] gott |
|
|
|
[11] enkel |
[11] och via flera moment |
[11] och via flera moment |
6. Skript & Grafik |
Eleven utvecklar med [12] funktionalitet inom något eller några av områdena domskript, interaktiv 2D-grafik, 3D-grafik eller animationer. |
[12] tillfredsställande |
[12] tillfredsställande |
[12] gott |
7. Kvalité |
Produkten är av [13] kvalitet när det gäller funktion och följer etablerad god praxis.
Detta kontrollerar eleven [14] med [15] tester. |
[13] tillfredsställande |
[13] tillfredsställande |
[13] god |
|
|
|
[14] [inget] |
[14] [inget] |
[14] både manuellt och |
|
|
|
[15] några enkla |
[15] några |
[15] flera |
8. Tillgänglighet |
Dessutom kontrollerar eleven [16] produktens tillgänglighet med automatiserade tester [17]. |
[16] med viss säkerhet |
[16] med viss säkerhet |
[16] med säkerhet |
|
|
|
[17] [inget] |
[17] och begränsad manuell testning. |
[17] simuleringar och manuell testning. |
9. Överföring av media |
[18] |
[18] Eleven vidtar några enkla åtgärder för att åstadkomma snabb överföring av bilder och andra mediafiler. |
[18] Eleven vidtar några åtgärder för att åstadkomma snabb överföring av bilder och andra mediafiler. |
[18] Eleven optimerar bilder och andra mediafiler för att åstadkomma snabb överföring och vidtar åtgärder för att reducera antalet överföringar per sida. |
10. Dokumentation |
När arbetet är utfört gör eleven en [19] dokumentation av de moment som har utförts [20] samt utvärderar med [21] omdömen sitt arbete och resultat [22]. [23] |
[19] enkel |
[19] noggrann |
[19] noggrann och utförlig |
|
|
|
[20] [inget] |
[20] [inget] |
[20] med koppling till generella principer och testresultat |
|
|
|
[21] enkla |
[21] nyanserade |
[21] nyanserade |
|
|
|
[22] [inget] |
[22] [inget] |
[22] och ger förslag på hur arbetet kan förbättras. |
|
|
|
[23] [inget] |
[23] I utvärderingen resonerar eleven kring eventuella avvikelser samt motiverar översiktligt de val som har gjorts. |
[23] I utvärderingen resonerar eleven kring eventuella avvikelser samt motiverar utförligt de val som har gjorts. |
11. Lagar |
Eleven redogör [24] för innehållet i lagar och andra bestämmelser som rör publicering på webben samt följer dem i sitt arbete. |
[24] översiktligt |
[24] utförligt |
[24] utförligt och nyanserat |
12. Etik på webben |
[25] |
[25] [inget] |
[25] Eleven för välgrundade resonemang om webbrelaterade frågor om etik och integritet. |
[25] Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang om webbrelaterade frågor om etik och integritet. |
13. Säkerhet |
Eleven tar hänsyn till säkerhetsaspekter i sitt arbete och i fråga om produkten [26]. |
[26] [inget] |
[26] samt kontrollerar produktens säkerhet med något test |
[26] samt kontrollerar produktens säkerhet med några tester |
14. Terminologi |
Eleven använder [27] terminologi inom området. |
[27] med viss säkerhet |
[27] med viss säkerhet |
[27] med säkerhet |
15. Elevens förmåga |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han [28] den egna förmågan och situationens krav. |
[28] med viss säkerhet |
[28] med viss säkerhet |
[28] med säkerhet |