| Kunskapskrav |
Text |
Betyget E |
Betyget C |
Betyget A |
| 1. Planering |
Eleven formulerar och planerar [1] med handledare programmeringsuppgifter med
pseudokod eller diagramteknik. I planeringen väljer eleven [2] kontrollstrukturer, metoder,
variabler, datastrukturer och algoritmer som är adekvata för uppgiften [3] |
[1] i samråd |
[1] efter samråd |
[1] efter samråd |
| |
|
|
| [2] med viss säkerhet |
[2] med viss säkerhet |
[2] med säkerhet |
| |
|
|
[3] [inget] |
[3] [inget] |
[3] samt motiverar utförligt sina val. |
| 2. Kodkvalitet |
I sin programmering skapar eleven med konsekvent kodningsstil och tydlig
namngivning korrekt, strukturerad och [4] kommenterad källkod med [5] resultat. |
[4] enkelt |
[4] noggrant |
[4] noggrant och utförligt |
| |
|
|
| [5] tillfredsställande |
[5] tillfredsställande |
[5] gott |
| 3. Interaktion |
Dessutom väljer eleven [6] ett
uttryckssätt som är anpassat för att på ett [7]
sätt interagera med den avsedda användaren. |
[6] med viss säkerhet |
[6] med viss säkerhet |
[6] med säkerhet |
| |
|
|
| [7] tillfredsställande |
[7] tillfredsställande |
[7] gott |
| 4. Produkten |
Elevens färdiga program eller skript är utförda med [8]
resultat i ett eller flera programspråk som är stabila och robusta [9]. |
[8] tillfredsställande |
[8] tillfredsställande |
[8] gott |
| |
|
|
| [9] i program av enkel karaktär |
[9] [inget] |
[9] i program av komplex karaktär. |
| 5. Felsökning |
Eleven anpassar [10] sin planering av programmeringsuppgiften och utför [11]
felsökning av [12] syntaxfel [13]. |
[10] med viss säkerhet |
[10] med viss säkerhet |
[10] med säkerhet |
| |
|
|
[11] [inget] |
[11] på ett systematiskt sätt |
[11] på ett systematiskt och effektivt sätt |
| |
|
|
| [12] enkla |
[12] [inget] |
[12] [inget] |
| |
|
|
[13] [inget] |
[13] , körtidsfel och programmeringslogiska fel. |
[13] , körtidsfel och programmeringslogiska fel. |
| 6. Utvärdering |
Innan programmeringsuppgiften avslutas utvärderar eleven med [14] omdömen [15] programmets prestanda och
ändamålsenlighet i [16]. |
[14] enkla |
[14] nyanserade |
[14] nyanserade |
| |
|
|
[15] [inget] |
[15] [inget] |
[15] och med förslag på förbättringar |
| |
|
|
| [16] någon situation och något sammanhang |
[16] några situationer och sammanhang |
[16] flera situationer och sammanhang |
| 7. Terminologi |
Eleven kommunicerar om programmeringsuppgiften och dess utvärdering och använder
då [17] datavetenskapliga begrepp. |
[17] med viss säkerhet |
[17] med viss säkerhet |
[17] med säkerhet |
| 8. Programmeringens roll |
Eleven redogör [18] för
programmeringens möjligheter och begränsningar samt hur programmering har
påverkat och påverkar vardagen. |
[18] översiktligt |
[18] utförligt |
[18] utförligt och nyanserat |
| 9. Principer |
Eleven redogör [19] för principer för att uppnå god kvalitet vid skapandet av datorprogram. |
[19] översiktligt |
[19] utförligt |
[19] utförligt och nyanserat |